torsdag 20 februari 2014

Klang och jubel!

Har harvat ärmstickning hela hösten och början på det nya året så plötsligt händer det! Färdig! Låter euforin härja fritt och klappar på den med jämna mellanrum:) Är så glad att jag gjorde den invikta kragen, tycker den passar mig mycket bättre. 


MEN jag ser ett möjligt moln på bohushimlen. Dels är den ena ärmen lite vidare än den andra. Att den första ärmen är lite vidare i passformen än kroppen kändes ok men den andra var liksom ett steg till. Sen är den ju rätt slimmad, inte för liten jag ryms och det stramar inte, men ändå. Tänker att jag vill blocka tröjan och se om jag kan få ut kroppen lite innan jag får ångest över den och ärmen. Så tre frågor till er:

1. Hur har ni blockat? Blöta hela plagget eller spraya på vatten? Har tidigare bara använt blöta hela plagget tekniken men vet inte om garnet gillar detta.

2. Om jag skulle vilja sticka om ena ärmen (gråt och tandagnissel) kan man repa upp fluffgarnet efter blockning tror ni?

3. Hur reducerar man bukfett snabbt? Kommer max kunna hålla mig i 2 veckor innan jag börjar använda tröjan bland folk;)

3 kommentarer:

  1. Grattis! Härligt jobbat!
    Ska du inte repa upp ena ärmen och sticka om den direkt istället? Det hade jag gjort- och sett till att de blir lika. Är inte så säker på att blockning hjälper i längden om de är alltför olika.

    SvaraRadera
  2. Vet att det är det jag måste gör men jag viiiiiiiill inte:/ Ska prova den igen och fundera. Hur blockade du Mia?

    SvaraRadera
  3. Så fin den blev!! Jag blockade min "Blå" genom att blöta hela jumpern och sen satte jag den i lätt spänn med hjälp av några nålar. Det blev bra. Verkar inte påverka garnet negativt att bli blött. (Jag använde inte något tvättmedel) Eftersom jag ska ge bort den i vår vet jag ännu inte om längden är riktigt ok. Men är den för kort får jag väl repa upp resåren och sticka lite till och hoppas att det inte blir någon skillnad. Nu kämpar jag fortfarande med min Greenwood.

    SvaraRadera