onsdag 15 maj 2013

Nybliven bohusstickare

Jag heter Anne Marie Pehrsson och bor sedan 25 år i Jämtland. Har under årens lopp provat dom flesta textila teknikerna men just nu väver och stickar jag mest. Ända sedan jag jobbade på Bohusslöjd i Göteborg ett par somrar på 60-talet har jag varit förälskad i bohusstickningen. Då var det ouppnåeligt att själv köpa någon av dom vackra jumprarna vi sålde bla till fina amerikanska damer som kom med kryssningsfartygen. Och nu sitter jag här med en garnsats till jumpern som heter Den Blå. Vilken lycka! Har tänkt att det ska bli en examensgåva till min yngsta dotter nästa vår. Eftersom även den äldre tar examen då så planerar jag att sticka ytterligare en jumper. Det gäller att vara ute i tid... Efter att ha påbörjat stickningen känner jag mig djupt imponerad av dessa bohusländska kvinnor som stickade jumprar och koftor till försäljning.

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk present att ge bort!
    Själv stickar jag Gröna Ängen och njuter

    SvaraRadera