onsdag 17 april 2013

Jävla Blå Blomman



 Just nu känner jag verkligen så, jävla blå blomma. Ser ni den konstiga utbuktningen som blir vid övergången mellan mönstrat ok och slätstickning? Jag vet inte hur jag ska få bort den!

Utbuktningen syns bara ibland, som när jag sätter armen i midjan. Med armen nere, som på bilden ovan, syns det inte alls. Och på "kroppen" blir det knappt alls nån sån utbuktning. Det konstiga är att det är samma stickfasthet på slätstickning som på ok, så det handlar inte om det. Jag följer inte mönstret längre och därför har jag inte ökat en miljard maskor som man skulle göra vid ärmens början, så det kan bero på det. Ärmen är lagom på mig utan ökade maskor, så jag vill helst inte öka mer. 

Den är ju så fin! Jag vill ju att den ska bli klar, men just nu ligger den bara i påse och är på god väg att bli ett permanent UFO. Och det vill jag inte. Vad ska jag göra? En fundering är att repa upp ärmen och börja om med större stickor, så att slätstickningen blir större av det. Har ni några andra tips? Jag vill inte repa upp oket, däremot kan ju de slätstickade delarna repas upp utan problem.

Jag hann blogga först om detta på min blogg, och fick kommentarer om att det kan gå bort vid blockning. Om det är så är jag ju gladast i världen! Vad tror ni erfarna?

5 kommentarer:

  1. Åh vad fin den blir!
    Jagctror att det försvinner bara ärmen håller ner och att du tvättat den. Kör på!

    SvaraRadera
  2. Usch vad surt. Ska ta på mig min kofta och se om det oxå blir så.

    SvaraRadera
  3. Nej ingen buktning. Tror du att du stickat lite lösare just över det partiet? Tror det fixar sig i tvätten.

    SvaraRadera
  4. Tack för att du kollat på din tröja Kristina! Min stickfasthet är samma på både ok och ärm, det är det som är så konstigt. Men nu har jag fått flera råd om att det nog slätar ut sig, så jag håller tummarna och stickar vidare!

    SvaraRadera
  5. Jag tror absolut det slätar ut sig och blir fint, ingen annan kommer att tänka på det.
    Det påminner mig om när jag var liten och mamma sydde kläder till mig.
    Jag var aldrig nöjd med passformen.
    -Om jag gör så här.... Så blir det konstigt där...
    Mamma: gör inte så då... :-)

    SvaraRadera