torsdag 12 april 2012

Hjälp.

Efter en månads paus försöker jag ge mig på att sticka vidare på min Blå Blomman-jumper. Dessvärre känner jag mig fortfarande förvirrad. Jag ska erkänna att jag helt enkelt inte fattar hur jag ska gå vidare trots att jag läst både kommentarer, inlägg här på bloggen och länkarna Maria O tipsade om. Känner mig rätt så dum faktiskt... Men, till mitt försvar måste jag säga att jag har inte jättestor vana av att sticka tröjor så det kanske är det. Hoppas det. :) Hursomhelst så känns det som det är de förkortade varven och ökningarna som är den stora utmaningen för mig, inte oket som jag trodde från början.

Har ni tid och ork att försöka förklara för mig? Jag har spaltat upp mina frågor så gott jag kunnat. Jag vill också tillägga att jag vill sticka allting på rundsticka och inte dela upp styckena i fram- och bakstycke (kanske därför som jag är som mest förvirrad kanske).


Fråga 1.
OK, vi börjar med den lättaste frågan. På Blå Blomman ska man enligt mönstret fördela maskorna direkt efter oket är färdigt vid höger axel bak d.v.s. bakstycke, vänster ärm, framstycke och höger ärm. Det borde ju betyda att det blir tvärtom sen när tröjan kommer på rätt håll, eller hur? Alltså, höger ärm blir vänster ärm och tvärtom eftersom man stickar tröjan uppochner.


Fråga 2.
Ska man vänta med att sätta ihop fram- och bakstycket tills de förkortade varven är färdiga? Alltså sticka förkortade varv på en rak sticka och sen sätta ihop styckena. Eller ska man fördela både fram- och bakstycket på en rundsticka och sticka dem tillsammans (och hålla tungan rätt i mun när det kommer till parallella ökningar och förkortade varv)?


Fråga 3.
Svaret på fråga nummer 3 beror lite på svaret på fråga 2. Om man stickar fram- och bakstycket parallellt så borde man väl sticka ungefär så här (se originalmönstret nedan):
Varvet börjar höger bak. Jag stickar slätstickning hela bakstycket. När jag kommer till framstycket stickar jag 6 maskor, tar fram garnet, lyfter en maska, garnet tillbaka, vänder arbetet, flytta tillbaka den lyfta maskan. Sen stickar jag avigt tillbaka – fortsätter sen runt bakstycket (som är utan ökningar även detta varv) och stickar därefter ett förkortat varv på den andra sidan av framstycket (den här gången från avigsidan.) Sen vänder jag igen, stickar tillbaka och då är det dags för ökningar på bakstycket.

ORIGINALMÖNSTRET SÄGER (storlek small):

BAKSTYCKE:
Sticka 2 v och lägg upp för söm 1 m ytterst i varje sida under första v.
Öka 1 m i varje sida vart 4:e v 2 ggr.
Öka 1 m i varje sida vartannat v 14 ggr.
Antal maskor = 150 m
Lägg upp i varje sida 7 m
/Sedan fortsätter det med rak stickning och minskningar./

FRAMSTYCKE:
Förkortade varv:
- Börja på framstyckets högra sida (med rätsidan mot dig). Lägg upp 1 m för söm i ytterkanten. Sticka 6 m. Tag garnet till framsidan mot dig. Lyft nästa m. Garnet tillbaka. Vänd arbetet. Flytta tillbaka den lyfta m. Sticka avigt tillbaka. Öka vid ärmhålet 1 m innanför 2–3 m på samma sätt som på bakstycket samtidigt som det förkortade varvet fortsätter.

- På nästa varv från rätsidan stickas 5 m förbi tidigare varvs vändning. Sno garnet runt nästa m som flyttats tillbaka osv. Sticka på detta sätt 5 m längre varje varv sammanlagt 9 ggr. Framstycket har nu ökat 20 v i sidan. Sticka andra sidan av framstycket lika men börja från avigsidan. Glöm inte att lägga upp 1 m för söm samt öka vid ärmhålet på samma sätt som bakstycket. (Halsringningen fras på detta sätt ner 20 v.)

-Sticka hela v fortsättningsvis och öka vid ärmhålen på samma sätt som på bakstycket. Sticka resten av framstycket som bakstycket. Sidsömmar och ärmhål skall vara lika långa på fram- och bakstycke.



Fråga 4.
Frågor kring ökningar. På framstycket: ”Öka vid ärmhålet 1 m innanför 2–3 m på samma sätt som på bakstycket samtidigt som det avkortade varvet fortsätter.” Vad menas med det? För på bakstycket står det att man ska öka i sidan och inte 2–3 maskor in. Åtminstone uppfattar jag det inte så...


Fråga 5.
Jag läste någonstans på Ravelry att man kan lägga till de extra sömmaskorna trots att det inte behövs, för att det inte ska strula med ökningarna senare. Har ni gjort det?


Hoppas ni orkar läsa allt... Jag är tacksam för alla tips och förklaringar jag kan få. Jag är nästan beredd att ge upp. Fast det är inte riktigt min grej. ;)

2 kommentarer:

  1. Hm. Jag gör gärna ett försök att förklara hur jag gjort hittills för att kunna sticka nästan allt på rundsticka. Men inte just nu, jag behöver nog ta ett par bilder, sova och jobba lite först. Det kluriga är nog att förklara i skrift - kunde jag visa och peka direkt skulle det gå ursmidigt. Håll ut! Ge inte upp!

    SvaraRadera