söndag 8 januari 2012

Så här stickar jag de förkortade varven och ökningsvarven.

Hej på er! Jag hoppas att ni har en fin helg! Jag har stickat vidare (och repat upp) min kofta. Jag upptäckte efter att alla 18 förkortade varven hade helt fel stickfasthet. Det såg lite glest ut och när jag mätte så gick det 30m på 10cm istället för 30! Det var bara att repa upp och fortsätta på sköra 2mm stickor. Jag har iallafall skrivit ner hur jag har stickat de förkortade varven och ökningarna utan att dela på styckena. Jag har skrivit med de engelska förkortningarna eftersom jag tycker att det är enklare att förklara så.

Jag har ju en steek framtill och jag påbörjar mitt varv efter den.

(K= Knit, M1L= Make 1 left, M1R= Make 1 right, P= Place marker, SM= Slip Marker, P= Purl, W&T= Wrap and turn)


Rät varv: K(59, 60, 61, 63, 64, 66), M1L, PM, K1, M1R, K(84, 82, 80, 76, 74, 70), M1L, PM, K1, M1R, K(120, 122, 124, 128, 130, 134), M1L, PM, K1, M1R, K(84, 82, 80, 76, 74, 70), M1L, PM, M1R, K6, W&T

Avigt varv: P6, SM, P till sista markören, P6, W&T

Följande räta varv: Sticka räta maskor till första markören, M1L, SM, K1, M1R, Sticka räta maskor till nästa markör, M1L, SM, K1, M1R, sticka räta maskor till nästa markör, M1L, SM, K1, M1R, sticka räta till nästa markör, M1L, SM, K1, M1R, Sticka till 5 maskor efter föregående vändning, W&T. 

Följande aviga varv: Sticka aviga maskor till 5 maskor efter förra vändningen, W&T.

Fortsätt att repetera dessa 2 senare varv. Antalet repetitioner enligt mönstret. 

Då de förkortade varven är klara så fortsatte jag sticka runt med ökningar"runt" markörerna på varannat varv så många gånger som mönstret anger. 

1 kommentar:

  1. Tack för detta, Maria. Jag kommer gå tillbaka till det här inlägget sen när jag kommer dit på min tröja.
    /Louise

    PS. Place marker ska vara "PM" eller hur?

    SvaraRadera